Subsidie op elektrische auto's en motoren moet fabrikanten lokken

Indonesië heeft een subsidie ingesteld voor de verkoop van elektrische auto's en motoren. Die regeling moet niet alleen de binnenlandse verkoop bevorderen maar ook autofabrikanten en batterijfabrieken lokken.

Subsidie op elektrische auto's en motoren moet fabrikanten lokken
GoJek rijdt al veel elektrisch. Foto: Ardito Kurniawan / Shutterstock.com

Indonesië wil een belangrijke rol spelen in de productie van electrische auto's. Het land heeft de grootste voorraad nikkel ter wereld, een belangrijke grondstof voor batterijen die in de auto-industie worden gebruikt. "We hopen dat Indonesië in 2027 tot de top 3 landen behoort als het gaat om de productie van elektrische auto's en autobatterijen", zo zei coördinerend minister van Maritieme Zaken en Investeringen, Luhut Pandjaitan eerder.

Tesla

In 2020 heeft Indonesië een exportverbod ingesteld voor ruwe nikkel. De regering wil dat het ruwe materiaal eerst in Indonesië wordt verwerkt. Het moet de economie en de werkgelegenheid een boost geven. De Europese Unie diende een klacht in tegen het exportverbod bij de Wereldhandelsorganisatie. Die oordeelde dat het verbod in strijd is met de wereldwijde regels van handel. Indonesië heeft daar beroep tegen aangetekend.

Verscheidene fabrikanten hebben na het exportverbod van ruwe nikkel plannen gemaakt om auto- of batterijfabrieken in Indonesië op te zetten. Ook wordt al lang met Tesla gepraat over de bouw van een autofabriek. President Joko Widodo heeft Elon Musk daarvoor belastingvoordelen en mijnconcessies beloofd. "We zijn nog altijd in gesprek, de komende tijd wordt verder gepraat", zo zei minister Luhut tegen tijdschrift Tempo.

Goud, koper, tin en bauxiet

De subsidieregeling voor de verkoop van elektrische auto's en motoren gaat op 20 maart in en geldt in eerste instantie voor de verkoop van 200 duizend motoren en bijna 36 duizend auto's. Ook gaat de subsidie gelden voor het ombouwen van de verbrandingsmotor naar elektrisch. De regeling moet het voor grote autofabrikanten aantrekkelijk maken om naar Indonesië te komen, aldus Luhut tegen Reuters.

Indonesië wil in de toekomst hetzelfde doen met andere ruwe materialen. Vanaf juni is de export verboden van ruwe bauxiet, een grondstof voor aluminium. Daarna lijken koper, goud en tin te volgen.