TikTok, YouTube en Meta overwegen aanvraag e-commerce vergunning

Indonesië verbood onlangs e-commerce op sociale mediakanalen.

TikTok, YouTube en Meta overwegen aanvraag e-commerce vergunning
Sociale media apps. Foto: Shutterstock.com

Bronnen zeggen tegen Reuters dat TikTok en YouTube nu overwegen om een e-commerce vergunning aan te vragen. Meta, eigenaar van Facebook, Instagram en Whatsapp, vroeg deze maand al een vergunning aan om producten op hun platforms te promoten, maar niet voor directe transacties.

Het verbod op e-commerce activiteiten was vooral een tegenslag voor TikTok dat miljarden wilde investeren in de TikTok-shop in Zuidoost Azïe en dan vooral in Indonesië. Tot de TikTok-shop eerder deze maand noodgedwongen stopte met de activiteiten in Indonesië bezorgde de Chinese app volgens Reuters per dag zo'n 3 miljoen pakjes in het land.

Alleen nog online aankopen uit buitenland boven de 100 dollar
Indonesië heeft een minimumprijs van 100 dollar ingesteld voor geïmporteerde online aankopen. De regering wil hiermee de binnenlandse markt beschermen.

Met een bevolking van 270 miljoen werd er vorig jaar voor bijna 52 miljard dollar online geshopt in Indonesië, blijkt uit cijfers van het Singaporese consultancy bureau Momentum Works